Miten valita levy-yhtiö?

images (1)

Miten artisti valitsee sopiva levy-yhtiön?

Joskus levy-yhtiöt huomaavat artistin ennen minkäänlaista suosiota, joskus artistit joutuvat näkemään huimasti vaivaa päästäkseen edes osaksi levy-yhtiötä. Joka tapauksessa artistin harteilla on etsiä ja valita itselleen ja omille tähtäimilleen sopivin tavoite, vaikka saisikin hyvän tarjouksen yhtiöltä, joskus voi olla kannattavaa foldata, eli luovuttaa jo alkuunsa. Omalle musiikille on oltava uskollinen ja kun artisti tietää oman tyylinsä, ei siitä kannata joustaa liikaa.

Levy-yhtiö on valittava tukemaan artistin tavoitteita, mikä yhtiöistä veisi tämän tehokkaasti päämäärään?

Yhä useampi artisti on myös päättänyt tuottaa ja julkaista omat äänitteet itse, hoitaen myös kustannukset. Toisena vaihtoehtona on julkaisu valmiin äänitteen tuottamisesta vastaaminen ja tämän jälkeen sen lisensointi levy-yhtiöille julkaisua varten. Riippuimages (1)en siitä kuinka paljon artisti on panostanut tuotantoon ja muihin äänitteeseen liittyviin asioihin, vaikuttavat nämä sopimusten sisältöön huomattavasti. Tämä luo artistille mahdollisuuden neuvotella itselleen parempia ehtoja levy-yhtiöiden kanssa.

Koska levy-yhtiöitä on jokaista musiikkilajia kohden yhtä monta kuin pelikorttia pakassa, pitää pohjatyö sen valintaan tehdä kunnolla. Levy-yhtiöt voivat olla suurten yhdistysten kuten IFPIn, Musiikintuottajat Finland ry:n, tai IndieCO ry:n jäseniä, jolloin ne mahdollisesti arvostavat enemmän musiikkimaailman yhteisiä pelisääntöjä kuin ulkopuoliset yhtiöt. Samalla yhtiöt osoittavat olevansa mukana erilaisissa levy-yhtiöiden yhteistoiminnoissa.

Levy-yhtiöt voivat myös erikoistua erilaisiin musiikkilajeihin, erilaisiin kuluttajaryhmiin ja erilaisiin markkina-alueisiin. Tämän hetken kuuminta poppia tekevän artistin on mahdollisesti turha tehdä sopimus yhtiön kanssa, joka tuottaa klassista musiikkia yli keski-ikäisille kuluttajille ja markkinoi sitä Yle ykkösen aamuohjelmissa.

Suurimpien yritysten etuina on suuremmat budjetit ja lähes rajattomat mahdollisuudet mainostaa, toisaalta näissä voi joskus jäädä vaille yksilöllistä huomiota ja apua.

Pienemmissä levy-yhtiöissä voi saada huomattavasti parempia sopimuksia, mutta markkinointiin ja tuottamiseen tarkoitettu budjetti voi jäädä pieneksi.

Yrityksistä kannattaakin selvittää ensin faktat ja sen jälkeen kysellä myös sopimuksen tehneiltä artisteilta näiden kokemuksia. Myös riippumattomilta ja ulkopuolisilta tahoilta on hyvä kysyä neuvoa, esimerkiksi erilaisilta yhdistyksiltä voi uusi artisti saada kullanarvoisia ohjeita.

Artistin musiikki on tämän pelikortit ja hyvä levy-yhtiö voi olla jokerikortti millä saadaan kuningassuora ja saavutetaan mainetta sekä kunniaa tai yhtiö voi olla juuri se kortti mikä kaataa koko korttipyramidin. On siis oltava tarkkana ja pidettävä kortit tarkasti kädessään.