Levyn tuottaminen ja kustannuksista

Vinyl_Dubplates_7_10_and_12

Levyjen tuotanto

Levyjä voi nykyään tuottaa monella eri tapaa. Perinteisin ja samalla vanhin tuotantomalli on sellainen, jossa tuotantoyhtiö, yleensä tämä on levy-yhtiö, maksaa levyn koko tuotannon.

Artisti voi myös tehdä levyn pelkästään tuotantoyhtiön kanssa, jolloin tämä sekä myy että lisensoi masterin levy-yhtiölle, joka julkaisee sitä eteenpäin.

Kotimaista musiikintuotantoa tuetaan monilla tavoilla ja esimerkiksi ESEK- tai LUSES-yhdistykset antavat rahatukea tähän.

Tukea voi hakea joko yksityinen artisti tai leVinyl_Dubplates_7_10_and_12vy-yhtiö. Mikäli levy-yhtiö hakee ja sille myönnetään kyseinen tuki, on se näyttävä artistin rojalteissa. Tämä vähentää huomattavasti levy-yhtiön kustannuksia ja silloin siitä pitää olla näkyvää hyötyä myös artistille.

Tuottaminen itse

Yhä suuremmassa suosiossa artistien keskuudessa on tuottaa oma masteri ja kaupata tätä ja sen myyntioikeutta levy-yhtiön julkaistavaksi. Tällöin artisti pystyy vaikuttamaan levytyssopimuksen sisältöön enemmän ja mahdollisesti saamaan myös huomattavasti paremmat ehdot. Levy-yhtiö myös säästää kustannuksissa ja pääsee suoraan julkaisemaan levyä ilman välipysäkkejä tai hidasteita. Omistamalla oman master-nauhan artisti lisensoi sitä eteenpäin esimerkiksi määräajaksi.

Artistilla on kuitenkin oltava rahoitus asiaan. Tämän voi hoitaa usealla eri tapaa

  • Artisti maksaa tuottamisen

Omakustanteinen levy on suuri panostus artistilta, mutta silloin artisti saa myös itse tehdä kaikki päätökset. Levy-yhtiöiden tai muiden tahojen mielipiteiden ei tarvitse vaikuttaa levyn lopputulokseen. Artistilla on myös mahdollisuus pitää paremmat oikeudet äänitteeseensä. Riskinä on kuitenkin se, ettei levyä otetakaan julkaistavaksi millekään levy-yhtiölle.

  • Tukien avulla

Eri yhdistykset antavat tukea levyn tuottamiseen ja tässä artisti säästyy alkupanostuksen keräämiseltä. Silti päätösvalta säilyy artistilla. Edellytys on toki se, että tukea myönnetään.

  • Rojaltiennakolla

Jos levy-yhtiön kanssa saa neuvoteltua itselleen ennakkorojalteja, voi sen käyttää masterin tuotantoon. Tällöin levyn julkaisuoikeus on annettava sille levy-yhtiölle, jolta rojaltit ovat tulleet. Artisti ei myöskään tarvitse alkupääomaa koska rojaltiennakko yleensä vähennetään mahdollisista myynnistä koituvista rojalteista.

Mitä enemmän välikäsiä masterin suunnittelun, tuottamisen ja julkaisun välissä on, sitä vähemmän siitä jää voittoa. Jokainen välikäsi tarvitsee omalle panostukselleen korvauksen ja voittoja artisti alkaa tekemään vasta kun kaikki nämä, erityisesti levy-yhtiön ehdot ja kulut on kuitattu.