Agentti avuksi keikkailuun

Patricia_band_during_the_Rock_Symphony_Concert_at_the_Potocky_Palace_in_Lviv_in_2011

Artistin veri vetää keikkailemaan

Niin aloittelevien kuin kokeneidenkin artistien sydän sykkii nopeammin tämän kohotessa keikalla lavalle hurraavan yleisön eteen. Jokaisella artistilla on omat rutiininsa ennen esiintymistä ja esiintyminen itsessään on sitä aidointa artistin taidetta. Jotta keikkailemaan pääsisi on sen eteen nähtävä vaivaa.

Agentti avuksi

Keikkamyyjä, eli agentti, auttaa artistia sopimaan erilaisia keikkoja ja yleensä auttaa muussakin konsultoinnissa. Keikoilla saadaan uutta kuulijakuntaa ja vahvistetaan jo olemassa olevaa fanijoukkoa. Tämä lisää myös näkyvyyttä mediassa, erityisesti isoimmat keikat voidaan esittää jopa televisiossa. Samalla levyjä voi myydä keikkapaikalla ja uusien fanien ja heräteostosten voimin rojaltit kasvavat.

Alkuun artistin kannattaa keskittyä kauppaamaan omia keikkojaan itse, mutta kun uskollista kuulijakuntaa on enemmän, on aika hankkia ammattilainen mukaan peliin. Agenttia valitessa täytyy huomioida tämän aikaisempi kokemus ja nykyinen tilanne. Jos agentti on tottunut etsimään keikkoja iskelmälaulajille voi rockiin siirtyminen olla alkuun hankalaa. Toisaalta tunnetun ja kiireisen agentin palkkaaminen voi johtaa siihen, ettei vähemmän tunnettu artisti saa läheskään niin paljon huomiota kuin mitä aloitteleva ja innokas agentti voi antaa.

Ennen ensimmäisen levyn julkaisua on hyvä saada näkyvyyttä ja keikkailu on tähän mainio tapa. Isompia keikkoja voi yrittää saada suurien artistien lämmittelijänä, jolloin kuulijoita on paikalla varmasti.

Esiintymispaikat määrittävät myPatricia_band_during_the_Rock_Symphony_Concert_at_the_Potocky_Palace_in_Lviv_in_2011ös artistin tulevaa uraa, ja ne tulee valita sen mukaan, minkälainen kohdeyleisö on tarkoitus saada pysyväksi kuulijakunnaksi.

Myös kansainvälisyys on otettava huomioon jos näille markkinoille on tarkoitus tähdätä. Aloittavan agentin on vaikea saada samoja suhteita kuin kokeneemmilla, ainakaan yhden artistin alkuvuosina. Sopimukseen on mahdollista rajata alueet, joilla agentti edustaa artistia, esimerkiksi pelkästään kotimaa, Pohjoismaat, Eurooppa tai niin halutessa koko maailma.

Jos artistilla on levy-yhtiön kanssa sopimus, nämä usein pitävät huolen keikkojen sopimisesta ja myymisestä. Tällöin artistin on myös mahdollista saada rahallista tukea keikasta aiheutuviin kustannuksiin. Muussa tapauksessa artisti joutuu kustantamaan kaiken kuljetuksesta alkaen itse ja esimerkiksi ulkomaiset keikat voivat viedä pelimerkkejä isommalla kädellä. Keikkailu on kuitenkin tärkeää sekä uusille että vanhoille artisteille ja se on tietynlainen sijoitus artistin tulevaisuutta varten.